onsdag, oktober 19, 2005

Var är facit?


Jag insåg idag skillnaden mellan före och efter skollivet.
I slutet av gymnasietiden så såg jag hur mina klasskamrater, en efter en, drabbas av Ta-Studenten-Ångesten. "HJÄLP! Vad ska jag göra nu då?!" Att ha en skola att gå till var en väldig trygghet för man visste ungefär vem man var, man hade en identitet; att vara Student.

Och idag insåg jag varför det var så tryggt; nämligen Facitet. I skolan hade vi hela tiden uppgifter och arbeten att göra och vi blev hela tiden bedömda och granskade, "Åhåjaja, det här var ett Godkänt, men inte det här..", "Det här var riktigt bra gjort!" eller "Men hur tänkte du egentligen nu?". Och så fick man alltid en chans att göra om det.

Var och tittade på en lägenhet idag som var riktigt fin. Men hur vet man att den är FINAST? När kommer någon och säger "NU gjorde du rätt!"? Och så har jag känt sedan i våras med vad jag än tagit mig för. Skulle sortera bokhyllan igår och blev helt ställd. Var SKA böckerna stå? Var BÖR teckningarna ligga? Satt och stirrade på bokhyllan jättelänge innan det började hända något. Men.. alltså.. får jag välja? ALLDELES SJÄLV? Vad som helst?! Oj.. Hela livet går man och vill bestämma själv och bara göra det som är roligast och bäst. Men hur vet man att man valde rätt? Vem har svaren?

Det finns ju för sjutton inget FACIT till livet!

3 kommentarer:

in-a-spacesuit sa...

Mitt svar blev så långt så det får en eget inlägg på min blogg. Kom dit. :) xxx

Anonym sa...

Känner igen mig... men, har (med åren) vant mig. En sak som jag dock lärt mig, när det gäller den jobbiga strävan att alltid vara "bäst", hitta det bästa alternativet hela tiden. (Hur ska man VETA?) Jag kom efter lång tid på att det INTE BEHÖVS. Det är fullt tillräckligt med TILLRÄCKLIGT bra.
Alltså, om man söker ett jobb tillexempel, så tror man kanske att de söker efert den som är bäst på just det, men gör de inte. De vill bara ha någon som är tillräckligt bra. Alltså duger man till ganska mycket.
Kram

Anonym sa...

Håller helt med Camilla!Det finns faktiskt inget facit för "livet" utan det är faktiskt så enkelt att det du gör i sanning och kärlek är alltid bäst! Lycka till!